Gelecekteki GPU’lar, CPU’suz Çalışabilir mi? Yeni Bir Argüman Ortaya Çıkıyor!
İleri görüşlü: Birinci şahıs nişancı türünde devrim yaratmasıyla tanınan vizyon sahibi John Carmack, geri planda kalacak biri değil. PC teknolojisinin geleceği hakkındaki açık sözlü görüşleri ve cesur tahminleriyle bilinen son yorumu, şimdiye kadarki en cüretkar yorumu olabilir.
John Carmack, GPU’ların ana CPU’lardan bağımsız olarak çalışabileceği bir gelecek öngörüyor. Commander Keen, Doom ve Quake gibi PC oyunlarının kilometre taşlarının ardındaki efsanevi programcı, modern GPU’ların o kadar güçlü ve çok yönlü hale geldiğine inanıyor ki, kullanıcı perspektifinden bakıldığında hepsi bir arada “PC’ler” olarak etkili bir şekilde hizmet verebilirler.
Carmack, Voodoo döneminde GPU zincirlerinin ihtişamlı günlerini nostaljik bir şekilde yansıtan alışılmadık “GPU’lar PC’ler olarak” konseptini X’te paylaştı . Voodoo2 grafik kartlarının en güçlü “3D hızlandırıcılar” olarak hüküm sürdüğü zamanlarda, teknoloji meraklısı oyuncular oyun performansını önemli ölçüde artırmak için iki kartı basit bir şerit kablo kullanarak birbirine bağlayabiliyordu.
Carmack, sadece bir şerit kabloyla piksel oranını iki katına çıkarabileceğinizi belirtti. Arkadaşlarının donanım partileri düzenleyip 3D kartlarını birleştirerek daha hızlı ve akıcı bir oyun deneyiminin keyfini nasıl çıkardıklarını hatırladı. “1998’de Quake 2’yi 4xAA ile 1.280 x 1.024 120 Hz’de oynayın. Kartlarda tepe noktası dönüşümü olsaydı, hareket bulanıklığı ve stereo/VR çoklu görünüm oluşturma için ölçeklendirebilirdiniz,” diye ekledi Carmack.
GPU zincirleri
Voodoo2 SLI harikaydı – iki kart arasına bir şerit kablo geçirin ve piksel hızını iki katına çıkarın. Özel profesyonel versiyonlara gerek yoktu, böylece iki arkadaş bilgisayarlarını açıp kartlarını bir araya getirip iki kat hızlı bir deneyim yaşayabilirdi ve gerçekten…
– John Carmack (@ID_AA_Carmack) 6 Aralık 2024
Oyunlardaki modern işleme motorları, birden fazla papatya zinciri GPU’su için pek uygun olmayan işleme-dokuya işlemine büyük ölçüde güvenir. Ancak Carmack bir alternatif önerdi: GPU’lar bir “halka” topolojisinde düzenlenebilir ve açık transfer işlemleriyle geliştirilebilir, bu da hem 3B işleme hem de makine öğrenimi çerçevelerinin bu yeni donanım kurulumunun potansiyelini tam olarak kullanmasını sağlar.
Eski id Software beyni, günümüzün GPU’larının, “özel bir bağlantı” sağlandığı takdirde, sonunda tamamen ana CPU’lar olmadan çalışabileceğine inanıyor. Carmack’a göre, becerikli (ve son derece zengin) kullanıcılar güçlü hızlandırıcı zincirleri inşa edebilir. Bu tür kurulumlarda, GPU’lar tanılama bilgileriyle kendi video sinyallerini üretecek ve geleneksel bir ana PC sistemine olan ihtiyacı atlayarak doğrudan güç girişi alacaktı.
Bu bağımsız GPU’lar, tam bir hesaplama bağımsızlığı sağlayarak, yerleşik “küçük” bir Linux işletim sistemini çalıştırabilir. Fareler ve klavyeler gibi giriş çevre birimleri, bir DisplayPort bağlantısı aracılığıyla yönetilebilir ve USB bağlantı noktasının yokluğunda bile işlevsellik sunabilir.
Carmack’ın GPU’ları “hesaplama” vizyonu tamamen yeni değil. Aslında, geliştiriciler daha önce orijinal Doom oyununun kodunu bir CPU’ya güvenmek yerine doğrudan bir GPU’da çalıştırmayı kısmen başarılı bir şekilde denediler.
Son yıllarını Facebook’ta metaverse konseptini gerçeğe dönüştürmeye çalışarak geçiren Carmack, şirketten ayrılıp başka girişimlerde bulundu. Daha yakın bir zamanda, Carmack 2030’a kadar yapay genel zekada önemli bir atılım olacağını öngördü ve cesur, ileri görüşlü fikirler trendini sürdürdü.
Resim kredisi: Drew Campbell
EN SON TV sitesinden daha fazla şey keşfedin
Subscribe to get the latest posts sent to your email.