Teknoloji dünyasındaki yanlış anlamaların sayısı bunaltıcı olabilir, ancak düşük çözünürlüklü CPU kıyaslamalarını çevreleyenlerden daha sinir bozucu olan çok azdır. Bunların pastayı aldığını düşünüyoruz, ancak aralarından seçim yapabileceğiniz çok sayıda harika, yani sinir bozucu efsane olduğunu kabul edeceğiz. Ancak bugün, üçüncü kez düşük çözünürlüklü testlere odaklanıyoruz.
Bu konuyu ilk ele aldığımızda, en azından yakın zamanlarda, neredeyse iki yıl önceydi. Bu tartışma hala geçerli ve konuyu etkili bir şekilde ele alıyor olsa da, bazıları için hedefi ıskalamış gibi görünüyor. 9800X3D incelemelerinin tamamına yorum yapan ve 1080p’de test etmenin modası geçmiş, gerçekçi olmayan veya yanıltıcı olduğunu iddia eden kişilerin sayısı hayal kırıklığı yaratacak kadar yüksek olmaya devam ediyor.
Bu nedenle, konuya bir kez daha dönüyoruz ve bu sefer sunduğumuz örneklerin ve açıklamaların işleri netleştirmeye yardımcı olacağını umuyoruz. Adil olmak gerekirse, bu konuyu ele aldığımız için bize teşekkür eden okuyuculardan önceki makaleler hakkında çok sayıda olumlu geri bildirim aldık. Birçoğu, düşük çözünürlüklü, CPU sınırlı testlerin CPU’ların oyun performansını değerlendirmenin en iyi ve gerçekten tek yolu olduğunu daha iyi anlamalarına yardımcı olduğunu söyledi. Bu destek cesaret verici.
Ayrıca, direncin esas olarak konuyu tam olarak anlamayan veya bir CPU incelemesinin ne anlatması gerektiğini yanlış anlayan sesli bir azınlıktan geldiğini de kabul ediyoruz. Çoğu okuyucunun bu açıklamaya ihtiyacı yoktur, ancak konuya zaten aşina olanların ilgisini çekecek bazı değerli veriler olduğuna inanıyoruz. Ölçüt grafiklerine dalmadan önce, birkaç ön bilgiyle ortamı hazırlayalım.
Sıradan 60 FPS Oyuncusu
Öncelikle, ne tür bir oyuncusunuz ve oyunlarınızın keyfini çıkarmak için gerçekte ne düzeyde bir performansa ihtiyacınız var? Sadece 60 fps veya daha azına mı ihtiyacınız var? Eğer öyleyse, CPU performansının sizin için önemli bir faktör olması pek olası değildir. Bu tür bir deneyimi daha çok gündelik oyun olarak değerlendiririz ve bu da gayet normaldir.
Günlük oyun oynama, örneğin Counter-Strike 2 gibi oyunlarda genellikle 100 fps’nin çok üzerinde hız gerektiren rekabetçi oyun oynamadan farklıdır. Yüksek yenileme hızına sahip oyun oynama, günlük bir ortamda da mümkün olsa da, daha çok üst düzey bir deneyimdir.
İyi olmayan şey, herkese tek bir bakış açısı dayatmaktır. Düşük çözünürlüklü kıyaslama belirli bir standardı zorunlu kılıyor gibi görünse de aslında tam resmi sunar – oyun performansının tüm yelpazesi.
Herkes 60 fps’den memnun değildir ve bazıları için 100 fps bile yeterli değildir. 200 fps’den 300 fps’ye veya daha yükseğe çıkmanın deneyimi gerçekten etkilediği oyunlar vardır. Buna inanmıyorsanız veya kabul etmekte zorlanıyorsanız, bu daha çok kişisel oyun deneyiminizi, oyun tarzınızı veya hatta kişiliğinizi yansıtıyor olabilir – ancak bunu analiz etmek için burada değiliz, bu yüzden bu yolda daha fazla ilerlemeyeceğiz.
Açık olmak gerekirse, 30 fps, 60 fps veya size uygun herhangi bir kare hızında oyun oynamak tamamen uygundur. İstediğiniz kare hızında oyunların keyfini çıkarabilirsiniz. Birçok PC oyuncusunun 30 fps veya 60 fps ile yetinmediğini unutmayın; aslında, birçoğu 100 fps’nin çok üzerinde oyun oynamaktan daha rahat hisseder. Bu özellikle rekabetçi atıcılar için geçerlidir; burada daha düşük kare hızları iyi performans göstermeyi zorlaştırabilir ve oyuncuları dezavantajlı duruma düşürebilir.
Yani, örneğin 4K’da sadece 60 fps arıyorsanız, çoğu CPU incelemesinin sadece sizin için özel olarak hazırlanmadığını ve aslında üst düzey CPU incelemelerinin muhtemelen sizin için geçerli olmadığını unutmayın. Elbette, bu incelemeleri incelemenizi ve bunu yapmanızı teşvik etmeyi çok isteriz, ancak gerçekçi olmak gerekirse, sunulan bilgiler – test edilen çözünürlük ne olursa olsun – en azından yakın vadede çok fazla pratik değer sunmayabilir.
“Gerçek Dünya Sonuçları İstiyoruz”
“Sadece 1440p ve 4K sonuçları görmek istiyorum çünkü bunlar daha ‘gerçek dünyaya’ yakın; bana bir CPU yükseltmesinin bana daha fazla performans sağlayıp sağlamayacağını bildiriyorlar” gibi argümanları sık sık duyarız.
Bununla ilgili sorun, şu anda hangi oyunları oynadığınızı veya gelecekte hangi oyunları oynayacağınızı bilmememizdir. Gelecekteki oyunların mevcut donanımlarda nasıl performans göstereceğini tam olarak tahmin edemesek de, bugünün oyunlarından daha fazla talep göreceklerini ve bu nedenle CPU’nuza daha fazla talepte bulunacaklarını varsaymak güvenlidir.
Ayrıca hangi ayarları kullanacağınızı da bilmiyoruz çünkü bu büyük ölçüde oyun için tercih ettiğiniz minimum kare hızına bağlıdır. Genellikle, tek oyunculu oyuncular ve bazı çok oyunculu oyuncular, kabul edilebilir minimum kare hızlarını karşılarken yönetebildikleri en yüksek kalite ayarlarını kullanırlar. Geçmişte 100.000’den fazla kişiye anket yaparak bunun doğru olduğunu biliyoruz ve aynı zamanda mantıklı bir varsayımdır.
60 fps veya daha düşük bir GPU sınırıyla sonuçlanan kalite ayarlarıyla modern bir AAA başlığını 4K’da test etmek, 90 fps veya daha yüksek bir hızda oyun oynamayı tercih ediyorsanız yardımcı olmaz. Dahası, 60 fps veya daha düşük bir hızdan memnunsanız, kurulumunuz için üst düzey CPU’lar muhtemelen gerekli değildir ve bu CPU’ların incelemeleri ihtiyaçlarınızla özellikle alakalı olmayacaktır.
CPU Performansını Değiştiremezsiniz
Bir CPU’nun gerçek oyun performansını düşük çözünürlüklü, CPU ile sınırlı oyun testleri ile belirlemenin temel nedeni, CPU performansının GPU performansıyla aynı şekilde ölçeklenmemesidir.
Örneğin, RTX 4070 ile oyun oynuyorsanız ve Space Marine 2 gibi bir oyunda kare hızınızı artırmak istiyorsanız, CPU’nuz sınırlı olmadığı sürece bunu başarmanın birçok yolu vardır. Çözünürlüğü düşürebilir, yükseltmeyi etkinleştirebilir veya çeşitli görsel kalite ayarlarını düzenleyebilirsiniz; bu değişikliklerden herhangi biri fps’nizi önemli ölçüde artırabilir.
Ancak, CPU’nuz Space Marine 2’de yalnızca 80 fps’yi kaldırabiliyorsa , o zaman maksimum 80 fps’dir. Çözünürlüğü düşürmek, ölçeklemeyi etkinleştirmek veya özellikleri kapatmak bu durumda genellikle fps’nizi 80’in üzerine çıkarmaz. CPU performansını önemli ölçüde etkileyen bir ayar bulmak nadirdir. Bazı oyunlar, CPU yükünü etkileyebilecek NPC sayısını ayarlamanıza izin verir, ancak bu bile nadiren önemli bir performans değişikliğiyle sonuçlanır.
Görsellerden ödün vererek neredeyse her zaman giderilebilen GPU darboğazlarının aksine, CPU darboğazıyla karşılaştığınızda yapabileceğiniz çok az şey vardır; esasen kesin bir sınıra ulaşmış olursunuz.
İncelemeler Kötü Ayartmalar Değildir
Bu nedenle bir sonraki CPU yükseltmeniz için yorumları kontrol ederken, CPU A’nın CPU B’ye göre nasıl performans gösterdiğini belirlemek önemlidir; bu sayede bilinçli bir satın alma işlemi yapabilirsiniz.
Ayrıca, bir incelemenin amacı size yeni bir işlemci satmak veya hatta bir işlemciye ek satış yapmak değildir. 9800X3D gerçekten etkileyici bir oyun CPU’sudur, ancak 14900K veya 7800X3D gibi üst düzey bir CPU’nuz varsa , hala ciddi anlamda yetenekli bir CPU’nuz olduğu için yükseltmeye zorlanmamalısınız. Aslında, CPU incelemeleri yükseltmeye teşvik olarak görülmemelidir; amaçları bu değildir.
Bunun yerine, oyun oynarken sisteminizin performansını izlemeye odaklanın. Öncelikle, sistemin sizin memnun olduğunuz bir seviyede performans gösterip göstermediğini kendinize sorun. Eğer öyleyse, herhangi bir değişikliğe gerek yoktur. Ek performans istiyorsanız, sizi neyin sınırladığını belirleyin – CPU veya GPU.
GPU kullanımını izlemek bunu belirlemenin en kolay yoludur: GPU kullanımı %95’in altına düşerse, büyük ihtimalle CPU sınırlamanız vardır. Bunun çok altındaysa, sisteminizdeki muhtemelen en pahalı bileşen olan GPU’nuzdan tam değere yakın bir değer elde edemiyorsunuz demektir.
Çerçeve Başına Maliyet
Eğer bir CPU yükseltmesine ihtiyacınız varsa, özellikle düşük çözünürlüklü testler söz konusu olduğunda, ne satın almanız gerektiğini belirlemenin en iyi yolu incelemeler ve kıyaslamalardır.
Düşük çözünürlüklü testler CPU’nun gerçek performansını ortaya çıkarır ve bilinçli “kare başına maliyet” karşılaştırmaları yapmanıza yardımcı olur. Örneğin, 9800X3D incelememiz AMD’nin en son 3D V-Cache CPU’sunun artık dünyanın en hızlı oyun CPU’su olduğunu kabul ediyor, ancak oyun için en iyi değer değil.
Bu ayrım , 7600X’ten alınan verilerle gösterildiği gibi Ryzen 5 7500F , 7600 veya 7600X gibi CPU’lara aittir . Benzer şekilde, 9600X , 7700X ve 9700X , çeşitli performans seviyelerinde 9800X3D’den daha iyi değer sunar.
Yani, düşük çözünürlüklü testlerin gerçek dünya koşullarını yansıtmadığını veya ihtiyacınız olmayan bir CPU’ya yönelmenize neden olabileceğini düşünüyorsanız bile, bu bileşenlerin doğrudan karşılaştırmalarda kare başına maliyet değerini düşündüğünüzde bu argümanlar geçersiz kalıyor.
Neredeyse Tüm İncelemelerin Düşük Çözünürlüklü Testlere Odaklanmasının Bir Nedeni Var
Daha önce de belirtildiği gibi, çoğunuzun bunu anladığını biliyoruz, ancak bir azınlık düşük çözünürlüklü testlere direnmeye devam edebilir. Amacımız, gerçekten kafası karışmış hissedebilecek yeni gelenler için işleri açıklığa kavuşturmaktır.
Hala aynı fikirde olmayanlar için, her güvenilir kaynağın ve güvenilir endüstri uzmanının CPU oyun performansını değerlendirirken düşük çözünürlüklü oyun kıyaslamalarına neden bu kadar çok güvendiğini düşündünüz mü? Bunu yapmayan tek bir saygın kaynak yok. Bazı yorumcular 1440p ve 4K kıyaslamalarını dahil etse de, bunlara vurgu yapmıyorlar.
Başlangıçta talebe boyun eğdikten sonra yanıltıcı olabileceklerini ve çok az değer sunabileceklerini fark ederek bu testleri dahil etmeyi bıraktık. Bu sebeplerden dolayı çoğu CPU incelemesinden 1440p ve 4K testlerini kaldırdık – ve nedenini birazdan göstereceğiz – ancak mantıklı olduğu durumlarda, örneğin GPU/CPU ölçekleme testleri için dahil edebiliriz.
Son olarak, kıyaslamalara geçmeden önce, 4K CPU kıyaslamasının veya genel olarak 4K kıyaslamasının gerçek dünyadaki öneminden kısaca bahsedelim. 4K çözünürlük GPU performansını değerlendirmek için oldukça yararlı olsa da, 4K’da oynayan birçok oyuncu doğal çözünürlüğü kullanmıyor. Bunun yerine, Performans, Dengeli veya Kalite ön ayarından birini seçerek FSR, DLSS veya XeSS’i etkinleştiriyorlar.
35.000’den fazla katılımcının yer aldığı yakın tarihli bir HUB anketi, oyuncuların yaklaşık yarısının yükseltme kullandığını buldu, bu yüzden bazı 4K DLSS Dengeli sonuçlarını dahil etmeye karar verdik. Ele alınacak çok şey var, o yüzden RTX 4090 kullanan Core Ultra 9 285K , Ryzen 7 7700X ve Ryzen 7 9800X3D’yi karşılaştırarak başlayalım .
Kriterler
Yıldız Savaşları Jedi: Kurtulan
İlk olarak, Star Wars Jedi: Survivor’ımız var. 1080p’de, 285K ve 7700X yakın performans gösterirken, 9800X3D acımasızca hızlıdır ve 234 fps’ye izin vererek %51 daha hızlı hale getirir. Şimdi, bu oyunun tadını çıkarmak için ortalama 234 fps’ye ihtiyacınız yok ve aslında ortalama 155 fps yeterlidir, bu yüzden 285K ve 7700X burada yeterlidir.
Bu verinin bize söylediği şey, ağır bir oyun yükü altına sokulduğunda 9800X3D’nin %51 daha fazla performans sağlayabileceğidir, bu da önemli bir artıştır ve bu örnekte özellikle yararlı olmasa da, gelecekte kesinlikle yararlı olacaktır. Yani, öncelikli olarak oyun oynuyorsanız, 9800X3D için 480 dolar olması gerekenin aksine, 285K için 630 dolar harcamadan önce bu bilgiyi bilmek isteyebilirsiniz.
Şimdi, DLSS Dengeli yükseltme etkinleştirilmiş halde 4K’da test etseydik, 9800X3D’nin 285K ve 7700X’ten daha hızlı olduğunu görürdük, ancak şimdi sadece %16 oranında. Yani ‘gerçek dünya’ koşullarında bile hala bir performans avantajı var. Bununla birlikte, 1080p verilerinden öğrendiğimiz her şey doğru olmaya devam ediyor: 285K ve 7700X bu başlıkta fazlasıyla hızlı, ikisi de rahatça yüksek yenileme hızı deneyimi sunuyor.
Bu, RTX 4070 gibi daha uygun fiyatlı bir GPU’nun nasıl performans göstereceğini de size söylemez, çünkü maksimum veya Epic kalite ön ayarını kullanıyoruz. Herhangi bir nedenle daha yüksek kare hızlarına ihtiyacınız varsa, kalite ön ayarını Yüksek veya hatta Orta’ya düşürebilirsiniz, bu da performansı büyük ölçüde artıracaktır – CPU boşluğunuz olduğunu varsayarsak.
Yani bir kez daha, GPU performansı kalite ayarlarına bağlı olarak büyük ölçüde değişirken, CPU performansı aynı ölçüde değişmiyor.
Sonumuz Bölüm 1
The Last of Us Part 1’deki sonuçlar, düşük çözünürlüklü CPU testlerini eleştiren birçok kişinin görmek isteyebileceği türden. 1080p’de 9800X3D, 7700X’ten %16 daha hızlı, ancak 4K’da yükseltmeyle yalnızca %1,4 daha hızlı, bu da 9800X3D’yi 4K oyuncuları için anlamsız hale getirebilir.
Bu hem doğru hem de yanlıştır – sonuçta çok genel bir ifadedir, tüm oyuncuları aynı kefeye koyar. Birçok AAA oyun, her bir belirli oyun için kesin performans kılavuzları olmaktan ziyade kıyaslama araçları olarak kullanılır, ancak her iki amaca da hizmet edebilirler.
Bu durumda, baktığımız CPU’larla gerçek fps sayıları daha az önemli hale geliyor. The Last of Us Part 1’i oynamak ve keyfini çıkarmak için 200 fps’nin üzerine ihtiyacınız yok. Çoğu oyuncu, biz de dahil, 140 fps’den memnun olurdu ve üç CPU da 1080p’de görüldüğü gibi bu performans seviyesini sağlayabilir. Bunu göz önünde bulundurarak, bir GPU darboğazı tanıtmak sadece apaçık olanı ortaya çıkarır.
Evet, 7700X’ten 9800X3D’ye yükseltmenin The Last of Us Part 1’de %16 daha fazla performans sağlamayacağını belirtmekte fayda var, ancak bu açık olmalı – 7700X 1080p’de ortalama 179 fps. Yani 140 fps, 100 fps veya 1080p sayılarının altındaki herhangi bir şeyle yetiniyorsanız, veriler bir CPU sınırlamasını değil, bir GPU sınırlamasını yansıtacaktır.
Cyberpunk 2077: Hayalet Özgürlük
Benzer bir hikaye Cyberpunk 2077: Phantom Liberty’de de görülüyor : 9800X3D, 1080p’de 7700X’ten %32 daha hızlı ancak 4K’da yükseltmeyle yalnızca %5 daha hızlı. 285K’dan hala %17 daha hızlı, bu önemli bir fark ancak 140 fps ortalamasından memnunsanız 285K yeterli olacaktır – ancak bu onu oyun oynamak için hala zayıf bir değer seçeneği haline getiriyor.
Burada, Cyberpunk 2077 daha çok bu CPU’ların gerçek oyun yeteneklerini ölçmek için bir araç olarak hizmet ediyor ve bunların nasıl eskiyeceği ve hangisinin zamanla en iyi performansı göstereceği konusunda fikir veriyor. Ancak 200 fps’nin üzerine ihtiyacınız yoksa, 9800X3D bu oyun için olmazsa olmaz değil.
Hogwarts Mirası
4K argümanının tamamen çöktüğü bir oyun , inanılmaz derecede CPU talep eden Hogwarts Legacy’dir . 1080p’de 9800X3D, 7700X’ten %37 ve 285K’dan %43 daha hızlıdır. Çözünürlüğü yükseltme etkinleştirilerek 4K’ya yükseltildiğinde, 9800X3D hala 7700X’e göre %33 ve 285K’ya göre %35 öndedir, yani hala büyük farklar.
Bunlar yalnızca önemli olmakla kalmayıp, yüksek yenileme hızı deneyimine öncelik verenler için oyunun kurallarını değiştiren marjlar da olabilir. Ancak, burada Yüksek ön ayarını kullanıyoruz; Ultra’yı etkinleştirirseniz, kare hızıyla birlikte performans marjları da daralır.
Her şey sıradan ve rekabetçi kare hızı tartışmasına geri dönüyor: 60 fps’den ve ışın izleme dahil tüm görsel ayarlardan memnunsanız, makul düzeyde CPU performansı gerçekten önemli değil – kesinlikle 9800X3D’ye ihtiyacınız yok. Ancak yoğun oyun yükleri altında CPU performansını ölçmek için bir araç olarak, 9800X3D’nin üstün olduğu ve Yüksek ön ayar ve Dengeli yükseltme gibi doğru ayarlarla 4K’da bile en iyi oyun deneyimini sağladığı açıktır.
Assetto Corsa Rekabeti
Assetto Corsa Competizione (ACC) gibi yoğun CPU sınırlamalı oyunlar için test edilen çözünürlük çok önemli değil. Burada 9800X3D, 1080p’de 7700X ve 285K’dan %70’in üzerinde daha hızlı ve DLSS yükseltmeyle 4K’da hala %60’ın üzerinde daha hızlı.
Bu durumda, daha yüksek çözünürlükler kullanmak çok fazla bir şey değiştirmez ve bu da onu rekabetçi ortamlar için sağlam bir tercih haline getirir. ACC bir nişancı gibi yüksek kare hızları talep etmese de, ACC oyuncuları genellikle fps performansına değer verir ve bu, CPU oyun performansını değerlendirmek için kullanışlı bir araçtır.
Kalıntı II
Remnant II verileri Cyberpunk ve The Last of Us Part 1’de gözlemlediklerimize benzer, ancak 9800X3D GPU sınırlarına girmesine rağmen 4K’da ek performans sunar. 125 fps yeterli değilse ve 140 fps veya daha fazlasını istiyorsanız, 9800X3D GPU’nuzun doğru kalite ayarlarıyla bu hedefe ulaşmasını sağlayacak ve 158 fps’ye kadar ulaşacak, oysa 285K ve 7700X bu kadar yükseğe ulaşamıyor.
Ana Dünya 3
Homeworld 3 gibi CPU sınırlı oyunlarda 4K’da bile 9800X3D, 7700X’ten %34 daha hızlı, ancak yükseltme yapılmadığında fark daha az olurdu.
Bu, CPU’ların 1440p ve 4K’da önemli olmadığı fikrine meydan okuyan bir başka örnektir – önemli olabilirler ve anlamlı bir şekilde. Homeworld 3 için aşırı yüksek kare hızlarına ihtiyacınız olmasa da, 100 fps’nin altında değil üzerinde oynamak, kaydırma ve birim kontrolünü daha akıcı hale getirir.
Bir Veba Hikayesi: Ağıt
A Plague Tale: Requiem’in sonuçları Cyberpunk’taki sonuçlarla örtüşüyor: 1080p’de önemli performans marjları, ancak 4K’da daha küçük. Bu oyun 7700X’te kolayca oynanabilir, ortalama 159 fps fazlasıyla yeterlidir.
Ancak, 285K burada üst düzey bir ürün için yetersiz kalıyor ve %1’lik düşüklüklerle 120 fps’yi yönetiyor. Öte yandan 9800X3D, 4K’da hala %42’ye kadar daha iyi performans sunuyor ki bu etkileyici.
Karşı Saldırı 2
İlk gerçek e-spor ve rekabetçi nişancı örneğimiz Counter-Strike 2’dir. Bu oyun, Valorant, Apex Legends, Fortnite, Warzone vb. gibi rekabetçi nişancı oyunlarını temsil etmek için birinci gün incelemelerimizde yer almaktadır.
Bu oyunlarda oyuncular, yalnızca daha yüksek fps için değil, aynı zamanda rakipleri tespit etme ve onlara tepki verme konusunda rekabet avantajı elde etmek için de grafik ayarlarını orta veya düşük seviyeye düşürürler. Bu, profesyonellerle sınırlı olmayan yaygın bir yaklaşımdır; birçok çok oyunculu oyuncunun oyunlarını geliştirmek için benimsediği bir şeydir.
Bu sadece profesyonel oyuncuların yaptığı bir şey değil, rekabetçi nişancı oyunları oynamayan veya sık sık oynayan daha sıradan oyuncuların sahip olduğu bir yanlış anlamadır. Kesinlikle rekabetçi oyunların en iyi %1’inin yaptığı bir şey değil, çok sayıda çok oyunculu oyunun yaptığı bir şey ve beceri seviyelerini geliştirmeye çalışırken herkesin eğildiği bir şey. Sonuç olarak, bu oyunların oyuncuları kendilerini genellikle CPU sınırlı bulurlar.
500 fps’nin saçma olduğunu ve 7700X’te 505 fps’den 9800X3D’de 4K’da 626 fps’ye %24’lük sıçramanın gereksiz olduğunu iddia edebilirsiniz, ancak Counter-Strike 2 oyuncuları 9800X3D için çılgına dönüyor. İnceleme verilerimiz CS2 topluluklarına yayıldı ve herkes gösterdiğimiz performans artışından çok heyecanlı görünüyor.
Ek bir not olarak, bu yıl Computex’te 540Hz oyun monitörlerini test etmek akıl almaz bir deneyimdi – 240Hz ile 540Hz arasındaki fark hızlı tempolu atıcılar için önemlidir. Bu, farklı oyun deneyimi seviyelerinin olduğunu hatırlatır; biri diğerinden mutlaka daha iyi değildir – sadece farklıdırlar ve bireysel tercihlere uygundurlar.
Yıldız alanı
Starfield aşırı derecede CPU sınırlı bir oyundur. 4K’da marjlar daralsa da, 9800X3D yine de biraz daha iyi bir deneyim sunar. Ek olarak, kalite ön ayarını düşürerek 140 fps civarında kare hızlarına ulaşabilirsiniz – veya en azından 9800X3D ile yapabilirsiniz, ancak 7700X ile yapamazsınız.
Warhammer 40.000: Uzay Denizcisi 2
Space Marine 2 , bir diğer yoğun CPU sınırlamalı oyundur ve oldukça popülerdir. Hem 7700X hem de 285K, oyunun merkezinde yer alan büyük ordu savaşları gibi daha zorlu bölümlerde sizi 110 fps’nin biraz altına sınırlayacaktır.
4K’da bile 9800X3D, 7700X’ten %21 daha iyi performans sunar ve bu da ortalama 131 fps ile fark edilir derecede daha akıcı bir deneyimle sonuçlanır. Oyun 100 fps’de mükemmel bir şekilde oynanabilirken, 9800X3D en iyi performansı isteyen ve bunun için fazladan para ödemeye razı olanlar için gerçek dünya koşullarında sunarak daha üst düzey bir deneyim sunar.
Hitman 3
Hitman 3 neredeyse dört yaşında ve bu da onu ilk gün incelemelerimizde yer alan en eski oyunlardan biri yapıyor. Bu modern CPU’lar tam olarak kullanılmadığından 1080p’de marjlar büyük değil. 4K’da hala biraz ayrım görüyoruz ancak 200 fps’nin çok üzerinde olduğu için bu özellikle anlamlı değil. Yine de testleri çeşitlendirmek ve zirve dönemlerinde talep gören başlıkları vurgulamak için birkaç eski oyunu dahil ediyoruz.
Bekçi Köpekleri: Lejyon
Watch Dogs: Legion’da da durum benzer; oyun şaşırtıcı derecede zorlayıcı olsa da, 150 fps’nin üzerine rahatlıkla çıkabilen modern üst düzey işlemcileri zorlamaya yetmiyor.
Bu başlık daha çok bir kıyaslama aracı olarak hizmet veriyor ve 9800X3D’nin 1080p’de %32’ye kadar, 4K’da ise %23’e kadar daha hızlı olduğunu gösteriyor; %1’lik düşüşler açısından bu hala önemli bir fark.
Yıldız Savaşları Kanun Kaçakları
Sonra Star Wars Outlaws var , 9800X3D’nin 1080p’de performans artışı sağlamadığı tek oyun bu ve doğal olarak aynı durum, kare hızları GPU sınırları tarafından düşürüldüğünde de geçerli.
14 Oyun Ortalaması (1080p + 4K)
İşte 14 oyundaki ortalama performansa bir bakış. 1080p’de, 9800X3D’nin 7700X ve 285K’dan yaklaşık %30 daha hızlı olduğunu bulduk, buna karşın DLSS yükseltmesi kullanılarak 4K’da %17-21 daha hızlıydı. Yani, ortalamada hala sağlam bir performans artışı, ancak gördüğümüz gibi, bu marjın önemi ne tür bir oyuncu olduğunuza bağlıdır.
Yani artık gerçekçi koşullar altında 4K’da bir fark olabileceğini ve oyuna ve nasıl oynamak istediğinize bağlı olarak bu farkın önemli veya anlamsız olabileceğini tespit ettik.
Bazılarınız 4K verilerini beğenebilir, ancak nihayetinde bize 1080p verilerinden öğrenemeyeceğimiz hiçbir şey söylemiyor. Bu bilgileri belirli bir GPU’nun belirli çözünürlüklerde ve kalite ayarlarında elde edebileceği şeylerle çapraz referanslayarak daha net bir resim elde ediyoruz. Bir RTX 4090’ın DLSS Dengeli ve test için seçtiğimiz ön ayar ile 4K’da ne yaptığını öğrenmek, muhtemelen düşündüğünüz içgörüleri sağlamayacaktır.
Ancak sizi henüz ikna edemediysek, 2022’ye geri dönelim ve o dönemde popüler olan üç oyunda Ryzen 9 3950X , Ryzen 7 5800X ve Ryzen 7 5800X3D’yi karşılaştıralım . 3950X, 2022’de hala mevcuttu ve 5800X3D’den daha pahalıydı, ancak iki kat daha fazla çekirdeğe sahipti ve bu da onu bu makalenin amaçları doğrultusunda ilginç bir karşılaştırma haline getiriyordu.
CPU Ömür Testi: 2022 Oyunlarında 3950X, 5800X, 5800X3D
Bekçi Köpekleri: Lejyon
Şimdi, bu CPU’ları 2022’de test için kullanılan amiral gemisi GPU olan RTX 3090 Ti’yi kullanarak 1080p’de karşılaştırırsak , 5800X3D’nin 5800X’ten %21 ve 3950X’ten %36 daha hızlı olduğunu görüyoruz. Yani, tüm parçalar bir nedenden dolayı hemen hemen aynı fiyata satılıyorsa, bu verilere göre açık ara tercih 5800X3D olurdu.
Peki DLSS yükseltme ile 4K’da kıyaslama yaparsak ne olur?
Bu senaryoda, kare hızları 100 fps’nin hemen altında sınırlandırılır, çünkü 3090 Ti bu koşullar altında Ultra ön ayarını kullanarak daha hızlı gidemez. Bu veriler 2022’de işe yaradı mı?
Yalnızca Watch Dogs: Legion’ı DLSS ve Ultra ön ayarıyla 4K’da, bir RTX 3090 Ti kullanarak oynamak istiyorsanız ve ortalama 97 fps ile yetiniyorsanız. 140 fps istiyorsanız, kalite ön ayarını düşürür ve ideal olarak 5800X3D’yi seçerdiniz.
Tomb Raider’ın Gölgesi
Shadow of the Tomb Raider’da da durum benzer, ancak 130 fps neredeyse tüm oyuncuların kabul edilebilir bulacağı kadar yüksek bir kare hızı. Ancak, 2022’de en iyi performans gösteren ve iyi yaşlanacak CPU’yu seçmek için gerçek CPU performansını değerlendirmek için 4K verileri pratik olarak işe yaramaz. 5800X3D, 1080p’de 3950X’ten %42 daha hızlıyken, 4K’da yalnızca %2 daha hızlıydı.
Ufuk Sıfır Şafak
Horizon Zero Dawn’da benzer bir eğilim görüyoruz. Burada, 3090 Ti 4K’da 146 fps’ye ulaşıyor, bu yeterli bir performans ancak bu başlıkta 170 fps’nin üzerine çıkabilen tüm CPU’larla birlikte, 4K sonuçları büyük ölçüde GPU ile sınırlıdır ve gerçek CPU performansı hakkında anlamlı hiçbir şey ortaya koymaz.
3 Oyun Ortalaması (2022 Başlıkları)
Sadece 2022 veya öncesinden bu üç oyunda, 5800X3D’nin 1080p’de RTX 3090 Ti ile ortalama olarak 5800X’ten %15 ve 3950X’ten %33 daha hızlı olduğunu bulduk. Ancak, yalnızca 4K yükseltme sonuçlarına odaklanırsak, üç işlemcinin de aynı performansı sunduğunu görürüz. Düşük çözünürlüklü testlere karşı olanlar için bu yanıltıcı olabilir ve istenmeyen sonuçlara yol açabilir.
Örneğin, acemi bir PC üreticisi 3950X’i tercih edebilir çünkü iki kat daha fazla çekirdeğe sahiptir ve daha iyi yaşlanacak gibi görünebilir. Esasen, düşük çözünürlüklü testler olmadan körü körüne gidiyorsunuz ve yanlış varsayımlarda bulunabilirsiniz. Bu kararın ne kadar kötü yaşlanabileceğini göstermek için, bu CPU’ların daha güçlü oyun donanımlarına sahip daha modern oyunlarda nasıl performans gösterdiğini inceleyelim.
Yıldız alanı
2023 sonlarında piyasaya sürülen Starfield , birçok NPC’nin bulunduğu bölümlerde CPU açısından oldukça sınırlı olduğu biliniyor. 1080p veya 4K’da yükseltmeyle test ettiğimizde, 2022 örneğiyle keskin bir tezat oluşturan sonuçlar görüyoruz. 5800X ve 3950X %100 CPU darboğazı yaratıyor ve aynı durum 5800X3D için de büyük ölçüde geçerli. Sonuç olarak, 5800X3D 4K’da 5800X’ten %17 ve 3950X’ten %36 daha hızlıydı – marjlar 1080p’deki önceki ortalamalarımızla tutarlı.
Warhammer 40.000: Uzay Denizcisi 2
Benzer sonuçları Space Marine 2’de de görüyoruz : 4K’da 5800X3D, 5800X’ten %24, 3950X’ten ise etkileyici bir şekilde %46 daha hızlı. Bu da, yükseltmeli 4K’da bu CPU’ları modern bir oyunda karşılaştırdığımızda tamamen farklı bir oyun deneyimiyle sonuçlanıyor.
Yıldız Savaşları Jedi: Kurtulan
Başka bir CPU gerektiren oyun olan Star Wars Jedi: Survivor’da 3950X ve 5800X hala makul derecede iyi performans gösteriyor, ancak 5800X3D öne geçiyor ve 4K’da 5800X’ten %38 ve 3950X’ten %49 daha fazla performans sunuyor. Bu oyunda yüksek yenileme hızı deneyimi hedefliyorsanız, 5800X3D daha iyi bir seçimdir, 5800X veya 3950X ise ayak uydurmakta zorlanabilir.
3 Maç Ortalaması (2023-24 Şampiyonlukları)
Bu güncellenmiş ortalama grafik, belirgin bir kaymayı gösteriyor. Bu veriler, CPU’yu zorlayan oyunların küçük bir örneğine dayansa da, sonuçlar önemli farklılıklar gösteriyor.
4K’da 5800X3D, ortalama olarak 5800X’ten %25 ve 3950X’ten %44 daha hızlıydı – önemli farklar. Bir RTX 4090 ile test ederken, kalite ayarlarını biraz düşürürseniz muhtemelen bir RTX 4070 Super ile benzer farklar görürsünüz.
Bu, düşük çözünürlüklü testlerin CPU oyun performansını nasıl doğru bir şekilde ortaya koyduğunu ve burada açıkça gösterildiği gibi gelecekteki oyun performansının güçlü bir göstergesi olarak hizmet ettiğini vurgulamaktadır.
Ne Öğrendik
Umarım bu noktada, güçlü bir GPU darboğazıyla CPU performansını test etmenin neden hatalı bir yaklaşım olduğunu ve neredeyse tüm teknoloji medya kuruluşları tarafından kullanılan yerleşik test yöntemlerinden önemli ölçüde daha yanıltıcı olduğunu anlamışsınızdır.
Bazı okuyucuların neden sıklıkla “gerçek dünya” testleri olarak adlandırılan yöntemi tercih ettiğini anlıyoruz, ancak CPU kıyaslamaları bağlamında, bu yöntem düşündüğünüz kadar içgörü sağlamıyor; tabii ki belirli koşullar altında o donanım kombinasyonunu kullanmayı planlamıyorsanız.
Ayrıca, CPU incelemeleri sizi CPU’nuzu yükseltmeye zorlamak veya daha pahalı bir CPU’ya geçmenizi sağlamak için değildir. Düşük çözünürlüklü testlerin amacı, sizi günümüz oyunlarında, özellikle de en zorlu bölümlerde CPU’nun sunduğu gerçek performans ve değer hakkında bilgilendirmek ve genellikle gelecekte işlerin nasıl görünebileceğine dair bir fikir vermektir.
Ayrıca, sizin tarafınızdan çözülmesi gereken hususlar da var – gerçekten bir CPU yükseltmesine ihtiyacınız olup olmadığı ve eğer öyleyse, bu yükseltmenin nasıl olması gerektiği. Daha önce birkaç kez söylediğimiz gibi, daha çok sıradan bir oyuncuysanız, çoğunlukla 60 fps civarında tek oyunculu oyunlar oynuyorsanız, çok eski bir CPU’nuz olmadığı sürece CPU ile sınırlı olma ihtimaliniz yoktur. Eğer durum buysa, muhtemelen Ryzen 5 7600 veya Ryzen 7 7700X gibi daha uygun maliyetli bir yükseltmeyle ilgileniyorsunuzdur .
Son günkü CPU inceleme verilerimizden ortalama kare hızı performansına baktığımızda, 7600X’in ortalama 166 fps elde ettiğini, test edilen en yavaş CPU olan Core i5-12600K’nin ise 139 fps’ye ulaştığını görüyoruz. Bunu göz önünde bulundurduğumuzda, herhangi bir modern CPU’nun en son oyunlarda kabul edilebilir bulduğunuz performans seviyesini sağlayamaması pek olası değil. Hatta test ettiğimiz üç zorlu modern oyunda eski Ryzen 9 3950X’in ortalama 80 fps’nin hemen altında olduğunu gördük.
Yani, ilk adım sisteminizin oyun performansının CPU sınırlı olup olmadığını belirlemektir. Eğer öyleyse, CPU yükseltmesi için bütçenizi belirleyin. Hangi seçeneklerin en iyi değeri sunduğunu görmek için kare başına maliyet veri grafiklerimizden herhangi birine bakabilirsiniz.
Alternatif olarak, üst düzey performans peşindeyseniz ve en iyinin en iyisini istiyorsanız, kare başına maliyet verilerine bakmanıza gerek yok; şu anda 9800X3D olan en hızlı oyun CPU’sunu tercih edin. Düşük çözünürlüklü kıyaslamalar bunu doğruluyor ve gelecekteki oyunların Ryzen 3000 ve 5000 serisi işlemcileri karşılaştırdığımızda gördüğümüz sonuçlara benzer sonuçlar göstereceğinden eminiz.