Dolar 35,3716
Euro 36,5882
Altın 3.016,87
BİST 9.968,89
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 16°C
Parçalı Bulutlu
İstanbul
16°C
Parçalı Bulutlu
Per 15°C
Cum 10°C
Cts 8°C
Paz 6°C

AMD, RDNA4 Mimarisi, Radeon RX 9070 GPU’ları ve Ryzen 9000 X3D CPU’larını Tanıttı!

6 Ocak 2025 22:45 | Son Güncellenme: 7 Ocak 2025 09:22
17

Az önce ne oldu? CES 2025’in en büyük sürprizi, AMD’nin fuarda yeni RDNA4 GPU’larını tam olarak piyasaya sürmemesi, bunun yerine yeni mimariyi ve birkaç grafik kartı modelini yalnızca “ön izlemeye” karar vermesiydi. Yazının yazıldığı sırada AMD, RDNA4 grafik mimarisini, Radeon RX 9070 serisi GPU’ları, ML destekli FSR 4 yükseltmeyi ve yeni Ryzen 9000 X3D masaüstü CPU’larını resmen duyurdu. Sizin için tüm bilgileri burada bulabilirsiniz, ayrıca AMD’nin şu ana kadar gösterdiği şeylerle ilgili birkaç düşüncemiz var.

AMD, yeni Radeon RX 9070 XT ve Radeon RX 9070 grafik kartlarını duyurdu, ancak bunu yaparken herhangi bir teknik özellik, performans rakamı, fiyatlandırma veya belirsiz bir “2025’in 1. çeyreği” dışında bir çıkış tarihi belirtmedi. Bu, birçok kişinin AMD’nin RDNA4 lansmanından tam ürün ayrıntıları beklediği düşünüldüğünde oldukça hayal kırıklığı yaratıyor; bu modeller hakkında her şeyi öğrenmek için beklemeye devam etmeniz gerekecek.

AMD’nin bugün daha sonra beklediğimiz Nvidia’nın GeForce 50 serisi duyurusundan önce somut bilgi sağlamaya istekli olmadığı gerçekten anlaşılıyor. Bu, AMD’ye Nvidia’nın yeni nesline iyi ya da kötü yanıt vermek için daha fazla esneklik sağlıyor. Bu nesilde oyuncuları gerçekten hayal kırıklığına uğratmak ve RDNA4’ün başarısız olmasını sağlamak istiyorlarsa, RTX 50 serisi fiyatlandırmasını bekler ve eşdeğer modellerini biraz daha ucuz hale getirirlerdi – bu strateji kesinlikle önceki nesille işe yaramadı ve kesinlikle tekrar denenmemeli. Ama kim bilir, yine de bir tekrarla karşılaşabiliriz.

Daha olumlu bir bakış açısı, AMD’nin ürünlerinin oldukça rekabetçi olmasını ve kartlarını Nvidia’ya kıyasla daha iyi pazarlamasını sağlamak için Nvidia’nın ne yapacağını görmek için bekliyor olabileceğidir. Nvidia bu nesilde bize makul bir fiyat-performans iyileştirmesi sunmaya karar verirse, AMD daha sonra daha da agresif bir fiyatlandırmayla yanıt verebilir veya küçük yapılandırma ayarlamaları yapabilir. Gerçekçi olarak, AMD için en önemli faktör RDNA4’ün Nvidia’nın yeni ürünlerine kıyasla ne kadar iyi göründüğüdür.

Yeni Radeon RX 9070 GPU’ları

AMD, Asus, Gigabyte, Sapphire ve PowerColor gibi olağan markalar da dahil olmak üzere çeşitli ortaklardan 2025’in 1. çeyreğinde piyasaya sürülecek olan Radeon RX 9070 XT ve RX 9070’i duyuruyor. MSI, RDNA3 nesli sırasında bu pazardan çıktığı için RDNA4 ürünleri üretmeyecek, ancak bunun nedeni konusunda resmi bir neden belirtmediler. Anladığımız kadarıyla AMD ve MSI arasında şu anda bir tür ilişki sorunu var.

Bu hikayenin en üstündeki görselde çeşitli ortak modeller görebilirsiniz, ancak AMD’nin resme hem üç hem de iki fanlı tasarımda yeni bir referans modeli de sokmuş gibi görünüyor. Bu referans tasarımı daha önce birkaç hafta önce bir AMD reklamı aracılığıyla ortaya çıkmıştı.

RDNA4 mimarisine gelince, AMD CES’te yalnızca bazı hafif açıklamalar yaptı. RDNA4, RDNA3 ile aynı TSMC düğüm ailesi üzerine inşa edilecek – bu durumda RDNA4 için 4nm düğüm, RDNA3 için ise hesaplama kalıbı N5 üzerine inşa edildi. Beklenti, RDNA4’ün RDNA3’ten farklı bir tasarım kullanması, artık GPU çekirdeklerini ve bellek denetleyicisini ayrı düğümlerdeki ayrı kalıplara ayırmaması, ancak bunun tam olarak nasıl göründüğüne dair bir onay yok.

AMD, RDNA4 ile geniş bir mimari iyileştirme yelpazesi sunuyor. Öne çıkan özellik “optimize edilmiş” bir hesaplama birimi, AMD bize bir brifingde bunun mimaride “önemli” bir değişiklik, daha yüksek IPC ve artırılmış frekans içerdiğini söyledi – bu da basit bir optimizasyondan biraz daha fazlası gibi geliyor. Bu, RDNA4’ün RDNA3’e benzer sayıda hesaplama biriminden önemli bir performans iyileştirmesi görmesi gerektiğini gösteriyor – RDNA3 modelleri genellikle oyun saatleri için 2,1 ila 2,3 GHz arasında saat hızına sahipti, bu nedenle bunu daha iyi IPC ile birleştirerek sağlıklı bir performans artışına yol açmalıdır.

Ek olarak, RDNA4 mimarinin AI yönlerinde “büyük” bir değişiklik sunuyor ve AMD bunu belirsiz tutarken, tasarıma bir dizi yetenek eklediklerini söylediler. Işın izleme motoru, geliştirilmiş performans için elden geçirildi, ancak bunu destekleyecek henüz bir rakamımız yok. Ayrıca, RDNA3’e kıyasla ekran bağlantısında daha fazla iyileştirme öneren ikinci nesil bir “Radiance Ekran Motoru” da var.

AMD’ye göre medya kodlayıcısı “önemli ölçüde” daha iyi ve bu iddiayı desteklemek için bazı ayrıntılar sağladılar. Bir dipnot, bunun 1080p ve 4K’da üç oyunda (Borderlands 3, Far Cry 6 ve Watch Dogs Legion) RDNA3 ve RDNA4 arasındaki VMAF kalite puanlarını kullanarak H.264 görüntü kalitesini karşılaştırdığını ortaya koyuyor. H.264, AMD’nin medya kodlayıcısı için büyük bir zayıf noktaydı, bu nedenle H.264’ün hala yaygın olarak kullanıldığı göz önüne alındığında bu iddiaların bu alanda iyileştirmeyi hedeflediğini görmek cesaret verici. Umarım bu sefer kodlayıcıda, RDNA3 ile gerçek bir sorun olan 1080p yerine 1082p’de AV1 çıkışı gibi donanım hataları yoktur.

AMD henüz RDNA4 için somut performans rakamları sunmadı, ancak bu slaytta Radeon markalaşması hakkında konuşan bir fragman paylaştılar. Koyu gride, GeForce 40 serisi ve RX 7000 serisi gibi mevcut nesiller ve AMD’nin RTX 5000 serisinin şu anki modellerden biraz daha hızlı düşeceğine inandığı noktayı gösteren kesikli bir çizgi var. Sonra sağda, hem RX 9070 hem de RX 9060 serisi için konumlandırma var ve evet, burada daha fazla bilgi olmadan 9060’tan bahsediliyor.

RX 9070 serisinin güncel kartlarla karşılaştırıldığında en üst seviye 9070 modeli olan RTX 4070 Ti ve RX 7900 XT seviyesinde olduğu belirtiliyor ve bu da uzun zamandır RDNA4 için performans tavanı olarak söyleniyordu.

AMD, alt seviye RX 9070 modelinin RX 7800 XT seviyesinde olabileceğini , ardından RX 9060 serisinin en iyi ihtimalle 7700 XT ile 7800 XT arasında, en düşük seviye kartlarda ise 7600 XT civarında performans sunacağını söylüyor.

AMD, bu yeni adlandırma şemasının iki nedenden dolayı seçildiğini söylüyor. Birincisi, doğrudan rakiplerine uyum sağlamak, esasen Nvidia’yı kopyalayarak insanların AMD kartlarının nasıl karşılaştırıldığını anlamasını kolaylaştırmak…

AMD, bu yeni adlandırma şemasının iki nedenden dolayı seçildiğini söylüyor. Birincisi, doğrudan rakiplerine uyum sağlamak, esasen insanların AMD kartlarının nasıl karşılaştırıldığını anlamasını kolaylaştırmak için Nvidia’yı kopyalamak. Temel olarak, RX 9070 serisinin RTX 5070 serisine rakip olduğunu söylüyorlar, ancak bunun hem performans hem de fiyatlandırma açısından ne anlama geldiği henüz belli değil. İkincisi, 9000 serisi adının CPU serileriyle uyumlu olması için seçildiğini ve ayrıca 8000 serisi GPU markasının RDNA3.5 ile mobil tasarımlarda kullanılması nedeniyle seçildiğini söylediler.

Dürüst olmak gerekirse, ismin çok da önemi yok. Önemli olan AMD’nin rekabetçi özelliklere ve harika bir değere sahip güçlü bir GPU sunup sunamayacağı. Ürün serisini daha çok bir Nvidia kartı gibi görünecek şekilde yeniden adlandırmak daha fazla satışın anahtarı değil. Önemli olan, RTX 5070’in ne olacağıyla benzer bir ürün yaratmak, eşleşen ismi haklı çıkarmak ve ardından daha iyi fiyatlandırma ve değerle Nvidia’yı yerle bir etmektir.

FSR 4 = Makine öğrenimine dayalı yükseltme

AMD ayrıca RDNA4 GPU’larıyla birlikte gelen birkaç yeni özelliği duyurdu. “Adrenalin AI” var, tamam… Sonra oyuncular için çok daha büyük ve daha önemli bir özellik olan FSR 4, sonunda makine öğrenimi tabanlı yükseltmeye geçiyor. Burada da pek fazla ayrıntı verilmiyor (deseni görüyor musunuz?), FSR 4’ün RDNA4 için geliştirildiği ve yüksek kaliteli 4K yükseltme için tasarlandığı dışında.

Umut, FSR 4’ün kalitesinin DLSS ile gerçekten rekabet edebilecek noktaya gelmesidir, ki bu da Nvidia’nın halihazırda kullandığı ve Intel’in XeSS ile kullandığı gibi AI destekli bir algoritma ile gerçekleşmesi daha olasıdır. Ancak bize FSR 4’ün herhangi bir gösterimi sağlanmadı ve ne zaman piyasaya sürüleceğini bilmiyoruz.

Yine de birkaç ek bilgi daha var. FSR 4, RDNA4’e yerleştirilmiş AI hızlandırıcılarını kullanmak üzere tasarlandı, ancak AMD, FSR 4’ün yalnızca RDNA4 grafik kartlarına mı özel olduğunu yoksa yalnızca eski AMD GPU’larında değil aynı zamanda Nvidia ve Intel’in yongalarında da çalışan FSR 3 gibi genel olarak mı mevcut olacağını doğrulamadı.

AMD, FSR 4’ün FSR 3’e kıyasla sadece görüntü kalitesinde değil, performansta da iyileştirme sağlayacağını söylüyor ki bu ilginç.

Ayrıca, şu şekilde okunan oldukça ilginç bir dipnot da gördük: AMD FSR 4 yükseltme özelliği yalnızca AMD FSR 3.1’in zaten entegre olduğu desteklenen oyunlar için AMD Radeon RX 9070 serisi grafiklerde mevcuttur. Bu, AMD’nin FSR 3.1’li bir oyunu alıp RX 9070 grafik kartınız olduğunda otomatik olarak FSR 4’e yükseltecek bir tür dönüştürme sistemi geliştirdiği anlamına gelir.

Slayttaki ana noktalardan hiçbiriyle alakalı görünmeyen bu garip dipnotu AMD’ye sorduk ve bunu açıklamayı veya ayrıntılandırmayı reddettiler, bu biraz alışılmadık bir durum. Bu özellik dipnotun ima ettiği şekilde mevcutsa, FSR 3.1’in yaklaşık 50 oyunda halihazırda mevcut olması göz önüne alındığında, FSR 4’ü başlatmanın çok sağlam bir yolu olurdu.

Oyun desteği çok önemlidir çünkü FSR 4, çok sayıda oyunda desteklenmesi iki ila üç yıl sürerse RDNA4’ün değerini artırmaz. Bu tür bir senaryoda, DLSS oyun desteğinde hala büyük bir avantaja sahip olur ve bu nedenle hala ödeme yapmaya değer. Ancak FSR 4 hemen iyi bir oyun desteğiyle piyasaya sürülebilirse, görüntü kalitesi ve performans da aynı seviyede kaldığı sürece bu açığı kapatmak için uzun bir yol kat edecektir.

Çeşitli anakart ortakları CES 2025’te Radeon RX 9070 modellerini sergileyecekler, bu yüzden önümüzdeki birkaç gün içinde Las Vegas’ta onlarla biraz zaman geçirmeyi umuyoruz.

Yeni Ryzen 9 9950X3D ve Ryzen 9 9900X3D CPU’lar

AMD ayrıca iki ek masaüstü Ryzen 9000 CPU’yu duyurdu: Ryzen 9 9950X3D ve Ryzen 9 9900X3D. Bunlar tam olarak beklendiği gibi, 2. nesil 3D V-Cache teknolojisini 16 ve 12 çekirdekli CPU’lara getirerek oyuncular ve içerik oluşturucular için harika performansa sahip tek bir CPU sağlıyor.

Bu işlemcilerin teknik özelliklerinin nasıl göründüğünü tahmin etmeniz gerekseydi, muhtemelen haklı olurdunuz.

16 çekirdekli Ryzen 9 9950X3D, toplam 128 MB L3 önbelleğe, orijinal Zen 5 CCD’lerinden 64 MB’a ve CCD’lerden birinin altına istiflenmiş 64 MB’a sahiptir – diğer CCD, 7950X3D ile benzer bir tasarımda V-önbelleği olmadan kalır. Oyunların V-önbellekli 8 çekirdekli CCD’de çalışmasını sağlamak için zamanlama hala gereklidir, diğer CCD ise mümkün olan en yüksek frekanslarda çalışacak şekilde tasarlanmıştır – bu durumda, 7950X3D ile aynı maksimum saat hızı olan 5,7 GHz.

TDP değeri de 170W ile 7950X3D ile aynı, yani bu temelde Zen 4’ten Zen 5 çekirdek mimarisine doğrudan geçiş anlamına geliyor.

12 çekirdekli model olan 9900X3D de beklediğiniz gibi: 128 MB L3 önbellek ve 7900X3D’den 100 MHz daha düşük olan 5,5 GHz’e kadar maksimum yükseltme frekansı. TDP 120W olarak aynı kalıyor. Bu CPU’ların hiçbiri için bir fiyat verilmedi ve AMD bunların yalnızca 2025’in 1. çeyreğinde piyasaya sürüleceğini söyledi.

Performansa gelince, AMD kendi kıyaslamalarında 9950X3D’nin oyunlarda 9800X3D’ye yaklaşık olarak eşdeğer performans sunacağını, %1’lik bir farkla iddia ediyor. Bu, AMD’nin 1080p yüksek ayarlarda 40 başlıkta yaptığı testlerde 7950X3D’ye kıyasla %8’lik bir iyileştirme anlamına geliyor – AMD’nin yine söylediğine göre bu, 9800X3D’nin 7800X3D’ye kıyasla nasıl olduğuna benzer . AMD, 285K’ya kıyasla 9950X3D’nin oyunlarda %20 daha hızlı olması gerektiğine inanıyor.

Üretkenlik uygulamaları ve yaratıcı iş yüklerinde AMD, 20 uygulamada 7950X3D’ye kıyasla %13’lük bir performans artışı ve Core Ultra 9 285K’ya kıyasla %10’luk bir artıştan bahsediyor . Bu nedenle AMD, 9950X3D’nin hem oyuncular hem de yaratıcılar için en iyi parça olacağına inanıyor, çünkü testlerinde 285K’dan hem daha iyi oyun hem de daha iyi üretkenlik performansı sunuyor. Elbette, parçalar piyasaya sürüldüğünde bunun doğru olup olmadığını tam incelememizde doğrulamamız gerekecek, bu yüzden bunu takipte kalın.

CES 2025’teki diğer AMD duyuruları, yakında ele alacağımız mobil parçalarla ilgili, yeni dizüstü bilgisayar donanımları ve oyun taşınabilir bilgisayarları için yongalar dahil. AI’dan da çokça bahsediliyor, çünkü tabii ki trend bu. Bazı dizüstü bilgisayar CPU’larının adında AI bile var, örneğin AMD Ryzen AI Max+ Pro 395, gerçek bir ürün için gerçek bir isim.

Bu, AMD’nin tam bir ürün lansmanından çok bir fragmanıydı, ancak tüm bu yeni ürünler çok uzakta değil. Özellikle RDNA4 hakkında yakında daha fazla şey öğreneceğiz. TechSpot’ta daha fazla CES 2025 haberi için bizi izlemeye devam edin.


EN SON TV sitesinden daha fazla şey keşfedin

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

YORUMLAR

Lütfen görüşlerinizi bize yazın

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

EN SON TV sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya Devam Edin